Lokal pedagogisk planering
Arbetsområde: Liv
1. Skolans värdegrund och uppdrag
Grundläggande värde
• Människors okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla.
Förståelse och medmänsklighet
• Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nationsgränser ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald.
Rättigheter och skyldigheter
• Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Genom att delta i planering och utvärdering av den dagliga undervisningen och få välja kurser, ämnen, teman och aktiviteter, kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar.
Skolans uppdrag
• Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga.
• Skapande arbete är en väsentlig del i det aktiva lärandet.
• Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen.
• I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv, historiskt, miljö, internationellt och etiskt perspektiv.
• Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet.
2. Övergripande mål och riktlinjer
2.1 Normer och värden
Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling.
2.2 Kunskaper
Eleverna kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundande på kunskaper och etiska övervägande.
Eleverna har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället.
Eleverna har fått kunskap om förutsättningar för en god miljö och en hållbar utveckling.
2.3 Elevernas ansvar och inflytande
Eleverna ska ges inflytande över utbildningen. De ska fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen och hållas informerade i frågor som rör dem.
2.7 Bedömning och betyg
Eleverna ska utveckla ett allt större ansvar för sina studier och utveckla förmågan att själv bedöma sina resultat och ställa egna och andras bedömning i relation till de egna arbetsprestationerna och förutsättningarna.
3. Kursplaner
Biologi
Syfte
Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor med hjälp av både systematiska undersökningar och olika typer av källor. På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika informationskällor. Genom undervisningen ska eleverna också utveckla förståelse för att påståenden kan prövas och värderas med hjälp av naturvetenskapliga arbetsmetoder.
Centralt innehåll
Natur och samhälle
• Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft.
• Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den
Kropp och hälsa
• Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas.
• Människans organsystem. Organens namn, utseende, placering, funktion och samverkan.
• Människans pubertet, sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar.
Biologins metoder och arbetssätt
• Enkla fältstudier och experiment. Planering, utförande och utvärdering.
• Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
• Tolkning och granskning av information med koppling till biologi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.
Metod
Bedömning
Engelska
Syfte:
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en allsidig kommunikativförmåga. Denna förmåga innebär att förstå talad och skriven engelska, att kunnaformulera sig och samspela med andra i tal och skrift och att kunna anpassa sitt språktill olika situationer, syften och mottagare, samt reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olikasammanhang och delar av världen där engelska används.
Centralt innehåll:
Kommunikationens innehåll
• Åsikter, känslor och erfarenheter.
• Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där
engelska används
Lyssna och läsa – reception
• Tydligt talad engelska och texter från olika medier
• Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
• Filmer och dramatiserade berättelser för barn och unga
• Sånger, sagor och dikter.
• Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord,
användsi texter och talat språk i olika situationer
• Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer och stavning
samt fasta språkliga uttryck i det språk som eleverna möter
Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion
• Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i
sammanhängandetal och skrift
Bedömning:
Eleven ska kunna:
• förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer i tydligttalad, enkel engelska i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekantaämnen
• välja texter och talat språk avenkel karaktär och från olika medier samt på ett relevant sätt använda det valda materialeti sin egen produktion och interaktion
• i muntliga och skriftliga framställningar av olika slag formulera sig enkelt,relativt tydligt och till viss del sammanhängande
• i muntlig och skriftlig interaktion uttrycka sig enkelt och relativttydligt med ord, fraser och meningar. Dessutom kan eleven välja och använda sig avnågra olika strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen
Geografi
Syfte
Eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om, och kunna göra jämförelser mellan, olika platser, regioner och levnadsvillkor.
Eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vilka mänskliga verksamheter, och av naturen framkallade processer, som påverkar jordytans former och mönster. Den ska även bidra till att eleverna får erfarenheter av att tolka och bedöma konsekvenser av olika förändringar som sker i det geografiska rummet.
Eleverna ska utveckla kunskaper om hur människa, samhälle och natur samspelar och vilka konsekvenser det får för naturen och människors levnadsvillkor.
Eleverna ska utveckla kunskaper om hur vi kan påverka framtiden i riktning mot en mer acceptabel levnadsmiljö för alla.
Centralt innehåll
Livsmiljöer
• Jordytan och på vilka sätt den formas och förändras av människans markutnyttjande och naturens egna processer, till exempel plattektonik och erosion. Vilka konsekvenser detta får för människor och natur.
• Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och fossila
• bränslen. Var på jorden olika resurser finns och vad de används till.
• Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp.
• Fördelningen av Sveriges, Nordens och övriga Europas befolkning samt orsaker till fördelningen och konsekvenser av denna.
Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
• Hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön och bidra till en
hållbar utveckling.
• Ojämlika levnadsvillkor i världen, till exempel olika tillgång till utbildning, hälsovård och naturresurser samt några bakomliggande orsaker till detta.
• Enskilda människors och organisationers arbete för att förbättra människors levnadsvillkor
Metod
Bedömning
Eleverna ska kunna
• analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen,
• utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen,
• värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling
Kemi
Syfte:
Undervisningen i ämnet kemi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om kemiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att undersöka omvärlden.Eleverna ska använda kunskaperna i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle.
Centralt innehåll:
Kemin i naturen
• Vattnets egenskaper och kretslopp
• Luftens egenskaper och sammansättning
• Fotosyntesens, förbränning och några andra grundläggande kemiska reaktioner
Kemin i vardagen och samhället
• Vanliga kemikalier i hemmet och samhället. Deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras.
• Fossila och förnybara bränslen. Deras betydelse för energianvändning och påverkan på klimatet.
Metod:
Tolkning och granskning av information med koppling till kemi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar. Samtal och diskussion. Eleverna får inom ämnet välja ett område som de sedan förbereder och presentera för övriga elever.
Bedömning:
Eleven ska kunna:
• Samtala om och diskutera energi, miljö, hälsa och samhälle.
• Söka information i olika källor.
• Använda naturvetenskaplig information
• Anpassa naturvetenskaplig information till sammanhanget
• Resonera om uppbyggnad och egenskaper hos luft och vatten
• Relatera till naturliga förlopp som fotosyntes och förbränning
Slöjd
Syfte
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lös¬ningar, framställa föremål och värdera resultat. Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om färg, form, funktion och konstruktion. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar medvetenhet om estetiska traditio¬ner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder.
Genom undervisningen i ämnet slöjd ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsätt¬ningar att utveckla sin förmåga att
• formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
• välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets-och miljöaspekter,
• analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.,
Centralt innehåll
Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
• Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter.
• Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
• Två-och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar
Slöjdens arbetsprocesser
• Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
• Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
• Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok.
Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer
• Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
• Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
• Hur symboler och färger används inom barn-och ungdomskulturer och vad de signalerar.
Slöjden i samhället
• Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid.
• Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material.
Bedömning:
Eleven ska kunna:
• Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla föremål utifrån instruktioner.
• Eleven kan bida till att utveckla idéer och under arbetsprocessen bidra till att formulera och välja handlingsalternativ.
• Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och tolka slöjdsföremåls uttryck samt föra enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
Svenska
Syfte:
Eleverna ska utveckla kunskaper i och om det svenska språket. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla språket för att kommunicera och lära.
Centralt innehåll:
Läsa och skriva
• Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters buskap, både det uttalade och sådant som står mellan raderna.
• Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljus samspelar.
• Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av datorn.
• Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
• Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
Tala, lyssna och samtala
• Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
• Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.
Berättande texter och sakprosatexter
• Berättande texter för barn och unga. Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors villkor och identitets – och livsfrågor.
Språkbruk
• Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel tankekartor och stödord.
• Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriva en faktatext.
• Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords begrepps nyanser och värdeladdning.
Informationssökning och källkritik
• Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på internet.
Metod:
Läsa skönlitteratur texJag är Zlatan Ibrahimovic. Titta på tv programmet Mot alla odds med efterföljande diskussioner. Värderingsövningar tex 4 – hörn. Skriva argumenterande texter och sedan muntligt presentera denna.
Bedömning:
Eleven ska kunna:
• läsa skönlitteratur med flyt.,
• beskriva sin upplevelse av läsningen,
• göra enkla dokumentationer i text och bild,
• skriva en text med en fungerande struktur,
• använda grundläggande regler för stavning och skiljetecken samt en röd tråd,
• förbereda och genomföra en muntlig presentation men inledning, innehåll och avslutning med anpassning till mottagare.
Religionskunskap
Syfte
Genom undervisningen i ämnet religionskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller,
• reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet.
Centralt innehåll:
Identitet och livsfrågor
• Hur olika livsfrågor, till exempel vad som är viktigt i livet och vad det innebär att vara en bra kamrat, skildras i populärkulturen.
Etik
• Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet.
• Vardagliga moraliska frågor som rör flickors och pojkars identiteter och roller, jämställdhet, sexualitet, sexuell läggning samt utanförskap och kränkning.
• Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott.
•
Metod:
Samtal och diskussioner kring värderingsfrågor i grupp och helklass samt filmer, musik och texter men även rollspel, heta stolen, fyra hörnövningar m.fl. Elevernas delaktighet i diskussionen kring metod och redovisning blir vägledande.
Bedömning:
Elevens ska kunna
• resonera om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang
• resonera om vardagliga moraliska frågor
• använda etiska begrepp(t.ex. etik, moral, fakta, värdering, existentiell, inre bilder).
• använda olika typer av källor
• resonera källkritiskt
Samhällskunskap
Syfte:
Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,
• söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet,
• reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser,
• analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller.
Centralt innehåll:
Individer och gemenskaper
• Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet.
• Hur man urskiljer budskap, avsändare och syfte i olika medier med ett källkritiskt förhållningssätt.
• Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
Rättigheter och rättsskipning
• Samhällets behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder samt kriminalitet och dess konsekvenser för individen, familjen och samhället.
• De mänskliga rättigheterna, deras innebörd och betydelse, inklusive barnets rättig¬heter i enlighet med barnkonventionen.
Samhällsresurser och fördelning
• Privatekonomi och relationen mellan arbete, inkomst och konsumtion.
• Det offentligas ekonomi. Vad skatter är och vad kommuner, landsting och stat använder skattepengarna till.
• Ekonomiska villkor för barn i Sverige och i olika delar av världen. Några orsaker till, och konsekvenser av, välstånd och fattigdom.
Metod:
Eleverna ska genom text, bild, musik och andra källor kunna granska, värdera och reflektera över den information som ges. Eleverna kommer att arbeta individuellt samt i grupp.
Eleverna kommer att vara delaktiga i processen vad gäller vilken metod vi använder oss av i de olika momenten och även vilka redovisningsformer som kan tillämpas.
Bedömning
Eleven ska kunna
• beskriva samband inom olika samhällsstrukturer
• resonera om hur individer och grupper kan påverka beslut på olika nivåer
• resonera om förhållanden som begränsar människors möjlighet att påverka beslut
• undersöka, värdera och uttrycka olika åsikter i elevnära samhällsfrågor
• redogöra för vad de mänskliga rättigheterna och barnets rättigheter innebär
• ge exempel på vad barnets rättigheter kan betyda i olika delar av världen
• resonera om hur demokratiska värden och principer kan kopplas till hur beslut tas i elevnära sammanhang
• använda olika källor för att söka information om samhället
• resonera om hur information om samhället kan användas
• resonera källkritiskt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar