onsdag 2 maj 2012

2A Så här har vi arbetat med tema liv

Vi har arbetat med jordgloben, kartan och de sju världsdelarna.
Tillsammans med våra modersmålslärare har vi skrivit om våra hemländer. Detta har vi sedan redovisat för våra klasskamrater.


Vi har arbetat med vattnets olika former: fast, flytande och gas. För att lära oss om vattenmolekylens egenskaper har vi gjort olika vattenexperiment. Vi har tillverkat en lavalampa för att lära oss om hur vattenmolekylen löser sig med andra lösningar: "Lika löser lika."

Alla har skapat ett eget vattenkretslopp och förklarat för kamraterna hur det fungerar.

Nu arbetar vi med växter och djur i vårt närområde.



Abdullah redovisar om sitt hemland, Palestina. Palestinas flagga är längst upp tilll höger.



Rahma och Zainab redovisar vattnets kretslopp: Solen värmer vattnet och molekylerna åker upp till de vita molnen. Sen åker de upp till de grå molnen. Sen regnar det ner i floden, så floden får tillbaka sitt vatten. Precis så mycket som den hade förut.



Isa och Alex gör en lavalampa: Först hällde vi i vatten i en halavlitersflaska. Sen tog vi fem droppar karamellfärg och så  rörde vi runt. Sen hällde vi i 3,5 dl olja och sen lade vi i en halv C-vitamintablett för att det skulle komma bubblor. Sen är lavalampan färdig.



Det börjar bubbla. När C-vitamintabletten löser upp sig blir det skum. Det var roligt att  göra lavalampor. Några har tagit hem sina lampor och några har dem kvar i klassrummet.



Benjamin visar planschen som vi har gjort om påskliljor. Vi lärde oss att påskliljan är en lökväxt. Påskliljan har kronblad, stjälk, rötter och ståndare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar